FANDOM

Achtung2 Достоверността на описаното в статията събитие, явление, обект или факт е висока
Случаят Манисес (на исп. - El Caso Manises) е наименованието на въздушено произшествие случило се на 11 ноември 1979 година с пътнически самолет и принудило го да се приземи спешно в летището на Манисес, Валенсия.

Хронологично описание на събитиетоРедактиране

Самолетът е принадлежал на несъществуващата вече компания ТАЕ. Полетът е JK-297 с 109 пътници. Самолетът излита от Залцбург, Австрия с междинно кацане в Майорка и направление Лас Палмас. По време на полета в около 11 (23:00) часа през нощта, пилотът Франциско Хавиер Лердо от Техада (на исп. - Francisco Javier Lerdo de Tejada) и екипажът му забелязват група от червени светлини, за които предполагат, че се движат по посока към самия самолет. Предполагаемата посоката на движение на светлините предизвиква паника сред екипажа. Командващия иска информация относно странните светлини, но нито военния радар на Торехон де Ардоз, Мадрид (на исп. - Torrejón de Ardoz, Madrid), нито контролния център в Барселона могли да дадат обяснение на наблюдаваното явление.

За да се избегне евентуално произшествие, командирът на полета издига самолета, обаче според него светлините правят същото и се стабилизират на около половин километър от самолета. Невъзможността според него да бъде направена маневра за избягването им, карат командира да се почувства заплашен и да се отклони от посоката на полета и да извърши извънредно приземяване в летището на Манисес. Това е първият случай в историята, когато пътнически самолет се принуждава да се приземи извънредно заради контакт с предполагаем НЛО, тъй като то е нарушавало всички основни норми за сигурност на полетите.

Светлините приключват предполагаемото преследване преди приземяването. По това време вече свидетели твърдят, че са регистрирани 3 неидентифицирани обекта от радара. Размера на един от светещите обекти или явления е изчислен предполагаемо на около 200 м в диаметър и е наблюдаван от няколко свидетеля. Служители на летището също така твърдят, че един от странните обекти минава много близо до пистата за приземяване и че включително се включват авариините светлини и сигнални системи, предупреждавайки за нерегистриран полет.

Следващия ден в около 0:40 часа излита боен изтребител Мираж Ф-1 (на англ. - Mirage F-1) от въздушната база Лос Янос, Албасете (на исп. Los Llanos, Albacete) с цел да идентифицира явлението или обекта. Пилотът Фернандо Камара (исп. - Fernando Cámara), капитан от Испанските Военновъздушни сили е принуден да увеличи ускорението до 1,4 за да може накрая да различи един предполагаем обект с цилиндрична или конична форма, сменящ цвета си, въпреки, че обекта според него много бързо изчезва от погледа му. Пилотът получава след това информация за ново ехо на радара, което индикира, че друг обект (или може би същия) се намира над град Сагунто (на исп. - Sagunto). Когато пилотът успява да се приближи достатъчно, обектът по мнението му ускорява и изчезва отново. Този път изтребителят бива блокиран (електрическите му системи спират да фунционират). В отбранителната терминология действието на обекта се счита за агресия. Същото се случва още един път и накрая предполагаемото НЛО окончателно изчезва в посока Африка. След час и половина преследване, поради липса на гориво, пилотът е принуден да се завърне в базата без резултати.

Възможни обясненияРедактиране

В течение на последния половин век има множество съобщения за пилоти преживели подобни случаи и се предполага, че същите са били достатъчно подготвени за сблъсък с тези явления. Несъмнено в този случай опасността изглежда е била прекалено очевидна.

Това съчетано с масовите съобщения по информационните медии за НЛО по онова време е могло да повлиае както на екипажа на самолета, така и на пътниците. Поради всичко това е разбираемо, че се изпълнява една толко крайна операция, като извънредното приземяване.

Има множество обяснения на събитието, вярващите във връзка между НЛО и извънземни го считат за посещение на такива, най-закоравелите скептици пък смятат, че светлините са били астрономични обекти или метеорологични явления.

Едно от обясненията на блокажа на електрониката на изтребителя Мираж Ф-1, се базира на факта, че наблизо е била разположена Шеста Флота на Военноморските сили на САЩ, с мощна система за Електронна война, следящи случващото се с Кризата със заложниците в Иран.

Официалното обяснение идва въз основа на досие от Военовъздушните сили на Испания, което обяснение е било отхвърлено години след това през август 1994 г. Случаят достига до Конгреса на депутатите на Испания, когато през септември 1980 година депутата Енрике Мухика (на исп. - Enrique Múgica) изисква обяснение на случая.

В едно от най-скорошните обяснения на събитието се твърди, че светлините видяни от екипажа на Supercaravelle JK-297 са били всъщност пламъците от гориво на рафинерията в Ескомбрерас, близо до Картахена (на исп. - Escombreras, Cartagena).

В крайна сметка случаят не е закрит и продължава да е обект на дебати и търсене на обяснения. По всички канали на испанската национална телевизи са излъчвани многобройни репортажи с различни доклади и интервюта по случая.

ИзточнициРедактиране

В статията са използвани материали от статията Caso_Manises и от репортажи на Antena 3 и La Primera (канали на испанската национална телевизия).

Външни препраткиРедактиране

  • www.anomalia.org - Разработка на теорията за светлини от петролната рафинерия, с приложена карта, на испански език.
  • www.el-esceptico.org - Обяснение базиращо се на визуална измама и масова психоза, на испански език.
  • www.mundomisterioso.com - Обширен репортаж върху събитието, включително и на спекулативни теми, на испански език.

Also on FANDOM

Случайно уики